פרופ' דוד ליפשיץ

אבנים בכליות תסמינים

תסמינים של אבנים בכליות

אבנים בכליות לרוב מסתמנות ככאבים בגב או בצד, דם בשתן ובחילות/הקאות לצד הכאב. רוב האבנים הן בערך בגודל של גרגר חומוס, אך הן גם יכולות להיות קטנות כמו גרגר חול או גדולות כמו כדור גולף. אבנים קטנות יכולות לעבור דרך דרכי השתן, אך ייתכן ויהיה צורך באמצעים פולשניים יותר כאשר יש אבנים גדולות.

מהי אבן כליה?

אבן בכליה היא גוש מוצק או גביש בעל צורה לא סדירה, שגודלה נע מגודל של גרגר חול עד גודל של כדור גולף. כתלות בגודל אבן הכליה (או אבנים), ייתכן והמטופל בכלל לא ירגיש בנוכחותה. יחד עם זאת, אפילו אבנים קטנות עלולות לגרום לכאב קיצוני כשהן יוצאות מהגוף דרך דרכי השתן. שתיית נוזלים עשויה לעזור לתהליך, שיכול להימשך עד שלושה שבועות.

אבן כליה גדולה יכולה להילכד בשופכן (הצינור שמנקז שתן מהכליה אל שלפוחית השתן). כאשר זה קורה, האבן יכולה לגרום לדימום ולמנוע מהשתן מלעזוב את הגוף. אבנים שלא יכולות לעבור בעצמן ייתכן ויצריכו ניתוח להוצאתן.

הסוג הנפוץ ביותר של אבן בכליות הוא אבן סידן אוקסלט. סוג זה קורה כאשר סידן ואוקסלט מתחברים בשתן. זה יכול לקרות בנוכחות רמות גבוהות של אוקסלט, רמות נמוכות של סידן וצריכת נוזלים לא מספקת. גם אבנים הנגרמות על ידי חומצה אורית נפוצות למדי, כאשר מקור אלו הוא מהחומר הטבעי בשם פורין, שהינו תוצר לוואי של חלבונים מן החי (בשר, עוף ודגים).

מהם התסמינים של אבנים בכליות?

להרבה מטופלים יש אבנים בכליות במשך שנים מבלי שפיתחו אף תסמין. התסמינים לרוב מופיעים כאשר האבן גדלה מאוד או שהיא מתחילה לזוז לאורך מערכת השתן. מספר תסמינים הם:

• כאב בגב התחתון או בצד הגוף – כאב זה יכול להתחיל ככאב עמום שבא והולך, אם כי ייתכן גם כאב חמור המצריך פניה לחדר המיון
• בחילות ו/או הקאות המלוות את הכאב
• נוכחות דם בשתן
• כאב בעת מתן שתן
• חוסר יכולת להטיל שתן
• תכיפות גבוהה יותר של מתן שתן
• חום או צמרמורת
• שתן בעל ריח רע או מראה עכור

אבנים קטנות יותר בכליות לרוב לא גורמות לכאב או לתסמינים אחרים, שכן "האבנים השקטות" הללו עוברות מן הגוף באמצעות השתן.

מהם התסמינים של אבנים בכליות אצל ילדים?

התסמינים השכיחים ביותר של אבנים בכליות הם דם בשתן או כאב. כמות ומיקום הכאב שהילד חווה תלויה בגודל ובמיקום האבן עצמה. תסמינים אחרים כוללים:
• כאבים חזקים שבאים והולכים
• חוסר יכולת להטיל שתן (כאשר אבן חוסמת את דרכי השתן)
• בחילות והקאות
• שתן עכור, מסריח, חום, צמרמורות או חולשה שעלולים להיות סימן לזיהום חמור
• דם בשתן
רוב האבנים בכליות בילדים נשארות בכליה, אך עד שליש עלולות לנדוד מהכליה ולהיתקע בשופכן. אבנים שנותרו בכליה, למרות שלעיתים קרובות אינן כואבות, יכולות להיות המקור לדלקות חוזרות בדרכי השתן, בעוד האבנים שנכנסות לשופכן יכולות ליצור כאבים חמורים מאוד.

איך ניתן לזהות?

אבנים קטננות בכליות בדרך כלל לא גורמות לתסמינים או לכאבים. התסמינים מופיעים לרוב כאשר האבל גדולה או שהיא מתחילה לזוז.

אבנים בכליות תסמינים. פרופ' דוד ליפשיץ